Συσχετισμός μεταξύ της ανθυγιεινής διατροφής και της χρήσης των κοινωνικών μέσων από τα παιδιά

Συσχετισμός μεταξύ της ανθυγιεινής διατροφής και της χρήσης των κοινωνικών μέσων από τα παιδιά

Συσχετισμός μεταξύ της ανθυγιεινής διατροφής και της χρήσης των κοινωνικών μέσων από τα παιδιά

Παιδιά και διαφημίσεις 

Οι υπεύθυνοι των κοινωνικών μέσων μαζικής ενημέρωσης, οι οποίοι διαφημίζουν πρόχειρο φαγητό στο κοινό τους, μπορεί να σπρώξουν τα παιδιά στην κατανάλωση περισσότερων θερμίδων καθημερινά. Υπάρχουν σαφείς ενδείξεις ότι η παιδική παχυσαρκία επηρεάζεται από το εμπόριο τροφίμων και μη αλκοολούχων ποτών με υψηλή περιεκτικότητα σε κορεσμένα λιπαρά, άλατα ή/και ελεύθερα σάκχαρα.

Τα παιδιά σε ολόκληρη την Ευρώπη έχουν μαζική πρόσβαση σε ψηφιακά μέσα, κυρίως σε κινητές συσκευές, που ευνοούν γενικά τα κοινωνικά μέσα και τους ιστότοπους προβολής βίντεο. Οι εταιρίες και οι έμποροι αναφέρουν ότι το ψηφιακό marketing (συμπεριλαμβανομένου και αυτού των τροφίμων HFSS) ενισχύει τη διαφήμιση στα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης, επιτυγχάνοντας μεγαλύτερη προσοχή και ανάκληση στην μνήμη του διαφημιζόμενου προϊόντος, μεγαλύτερη συνειδητοποίηση της εκάστοτε μάρκας, αυξημένη πρόθεση αγοράς και υψηλότερες πωλήσεις. Οι ψηφιακές πλατφόρμες συλλέγουν εκτεταμένα προσωπικά δεδομένα από τους χρήστες του Διαδικτύου για να παρέχουν συμπεριφορική διαφήμιση, ξεχωρίζοντας το ακροατήριο με ακρίβεια και στοχεύοντας στους πιο ευάλωτους. Δυστυχώς, υπάρχουν ελάχιστες αποτελεσματικές ρυθμίσεις για την προστασία των παιδιών από αυτή την πρακτική.

Ποιος είναι ο στόχος του ψηφιακού marketing;

Ο στόχος του ψηφιακού marketing για τα τρόφιμα HFSS είναι να εμπλέξει τα παιδιά σε συναισθηματικές, ψυχαγωγικές εμπειρίες και να τα ενθαρρύνει να μοιραστούν αυτές τις εμπειρίες με τους φίλους τους. Οι αλγόριθμοι των μεγάλων πλατφορμών δίνουν προτεραιότητα σε λιγότερο εμφανείς διαφημίσεις με μεγαλύτερη διάρκεια προβολής, παρακάμπτοντας έτσι οποιαδήποτε παιδεία στα μέσα ενημέρωσης μπορεί να έχουν τα παιδιά και ενισχύοντας τη δύναμη των πρακτικών στα παραδοσιακά μέσα. 

Επηρεάζονται όντως τα παιδιά;

Μελέτες δείχνουν επίσης ότι τα παιδιά μπορούν εύκολα να επηρεάζονται ώστε να δοκιμάσουν διάφορα junk food που υποστηρίζονται από διασημότητες αλλά και χαρακτήρες κινουμένων σχεδίων. Ωστόσο, παραμένει λιγότερο σαφής ο τρόπος με τον οποίο επηρεάζονται οι διατροφικές τους συνήθειες από influencers που επηρεάζουν τα κοινωνικά μέσα. Κατά μέσο όρο, τα παιδιά που παρακολούθησαν προωθήσεις με πρόχειρο φαγητό κατανάλωσαν 448 θερμίδες, σε σύγκριση με τις 389 θερμίδες που κατανάλωσαν τα παιδιά της ομάδας με την υγιεινή διατροφή και τις 357 θερμίδες όσων δεν είδαν διαφημίσεις τροφίμων, σύμφωνα με τη μελέτη. Ενώ όλα τα παιδιά έφαγαν πολύ περισσότερες καραμέλες από ό,τι καρότα ή σταφύλια, όσα παρακολούθησαν διαφημίσεις junk food, κατανάλωσαν περισσότερα γλυκά από τα άλλα, κατά μέσο όρο 385 θερμίδες σε σύγκριση με 320 θερμίδες των παιδιών που είδαν διαφημίσεις με υγιεινά προϊόντα και 292 θερμίδες για όσα δεν είδαν προωθήσεις τροφίμων.