Η βρώμη και οι ευεργετικές της ιδιότητες

Η βρώμη και οι ευεργετικές της ιδιότητες

Η βρώμη και οι ευεργετικές της ιδιότητες

Η βρώμη, είναι ένα είδος δημητριακού. Ήδη πολλοί έχουν εντάξει στη διατροφή τους τα
δημητριακά ωμής βρώμης, καθώς θεωρείται ιδιαίτερα υγιεινή για τον οργανισμό και όχι
άδικα, αφού κλινικές έρευνες έχουν αποδείξει ότι μειώνει τις ποσότητες της “κακής”
χοληστερίνης (HDL) στο αίμα. Η λατινική της ονομασία είναι Avena Sativa L, ή
αλλιώς η κοινή βρώμη. Το γένος Avena περιλαμβάνει, εκτός από τις καλλιεργήσιμες,
και άγριες μορφές της βρώμης. Η βρώμη μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την
παρασκευή διαφόρων προϊόντων αρτοποιίας όπως κέικ, ψωμί και μπισκότα, σαν
χυλός μαζί με νερό ή γάλα, ως συστατικό μέσα σε μούσλι, ακόμα και για την
παρασκευή μπύρας. Εξαιτίας του καλού διατροφικού προφίλ της έχει
πρωταγωνιστικό ρόλο σε μία υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή, καθώς προσφέρει
ταυτόχρονα ένα πλήθος θρεπτικών συστατικών, αλλά και ένα έντονο αίσθημα
κορεσμού.

Ας δούμε αναλυτικότερα τις ευεργετικές της ιδιότητες :
Βοηθάει στην καταπολέμηση των καρδιακών παθήσεων
Έρευνες επισημαίνουν ότι το θετικό αποτέλεσμα για την υγεία των νιφάδων βρώμης,
οφείλεται στο περιεχόμενο τους σε διαλυτές οι οποίες καθυστερούν την
πέψη και την απορρόφηση των λιπών και των υδατανθράκων ως αποτέλεσμα την
καρδιοπροστατευτική δράση. Από μελέτες έχει αποδειχθεί επίσης ότι οι τροφές
πλούσιες σε βρώμη βοηθούν και στην μείωση της αρτηριακής πίεσης.. Η β-γλυκάνη,
διαλυτή ίνα στη βρώμη, φαίνεται να ασκεί την υποχοληστερολαιμική δράση της μέσω
της δέσμευσης των βασισμένων σε χοληστερόλη χολικών οξέων στο λεπτό έντερο
μέσω της μείωσης της απορρόφησης τους. Ως ανταπόκριση, το ήπαρ απορροφά
χοληστερόλη από την αιματική ροή για να αυξήσει τη σύνθεση χολικών οξέων και αν
αντικαταστήσει τα απεκκρινόμενα χολικά οξέα. Έτσι, τα επίπεδα χοληστερόλης στο
αίμα μειώνονται συνολικά ( μειώνεται η LDL χοληστερόλη, αλλά όχι και η HDL
χοληστερόλη). Υπάρχουν, επίσης, ενδείξεις ότι οι νιφάδες βρώμης έχουν επιπλέον
αποτέλεσμα στη μείωση στης σύνθεσης της χοληστερόλης.

Συμβάλλει στην αντιμετώπιση του σακχαρώδους διαβήτη
Ο γλυκαιμικός δείκτης GL (Glucemic Index) χρησιμοποιείται για την κατάταξη των
τροφίμων με βάση την ταχύτητα με την οποία αυξάνουν τα επίπεδα γλυκόζης στο
αίμα. Τα τρόφιμα που είναι πλούσια σε υδατάνθρακες και τα οποία απορροφούνται
και αφομοιώνονται γρήγορα, έχουν τις υψηλότερες τιμές γλυκαιμικού δείκτη, καθώς
και αυξάνουν γρήγορα τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα και προκαλούν μια ταχεία
έκκριση της ινσουλίνης. Μια διατροφή πλούσια σε τρόφιμα με υψηλό γλυκαιμικό
δείκτη συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο ανάπτυξης στεφανιαίας νόσου, διαβήτη τύπου
2. Η βρώμη ανήκει στα τρόφιμα με χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη, οπότε λειτουργεί προς
τη σταθεροποίηση της συγκέντρωσης των επιπέδων γλυκόζης στο αίμα,
προλαμβάνοντας τις συνέπειες από την απότομη αύξηση και στη συνέχεια μείωση της
γλυκόζης στο αίμα.

Προσφέρει μια καλύτερη αθλητική απόδοση

Ερευνητές στο Πανεπιστήμιο Pennsylvania State (Η.Π.Α) εξέτασαν περαιτέρω την
πιθανή ενίσχυση της απόδοσης που δίνει ένα γεύμα υδατανθράκων χαμηλού
γλυκαιμικού δείκτη πριν την άσκηση. Σε μια προσεκτικά ελεγχόμενη μελέτη, 6
δραστήριες (ασκούμενες για ψυχαγωγία) γυναίκες έλαβαν 75γρ υδατάνθρακες υπό τη
μορφή δημητριακών πρωινού είτε ως ρολό βρώμης ολικής άλεσης με γλυκαντικό (7
γρ διατροφικές ίνες, υψηλότερες σε διαλυτές ίνες) ή ως άλευρο βρώμης με
γλυκαντικό (3 γρ διατροφικές ίνες) συν 300 ml νερού ή 300 ml νερό μόνο. Τα
γεύματα ελήφθησαν 45 λεπτά πριν την άσκηση ποδηλασίας σε ημιπρηνή (ημιγυρτή
θέση, στάση αγωνιστική) θέση ως την εξάντληση, 60% μέγιστη κατανάλωση
οξυγόνου (η διατροφή και η άσκηση είχαν ελεγχθεί για 2 μέρες πριν την δοκιμή).
Έγιναν εξετάσεις αίματος και βιοψίες γλυκογόνου μυών. Ο χρόνος της άσκησης έως
την εξάντληση ήταν κατά 16% μεγαλύτερος με τη βρώμη από ότι με το νερό ( προϊόν
ελέγχου) και δεν παρατηρήθηκε διαφορά στη διάρκεια της άσκησης στις μελέτες για
το άλευρο βρώμης και τα προϊόντα ελέγχου. Με τις μετρούμενες μεταβολικές
απαντήσεις δεν μπόρεσε να γίνει σαφής ο λόγος για τον οποίο το γεύμα με
υψηλότερο περιεχόμενο σε διαλυτές ίνες βελτίωσε την αντοχή. Οι ερευνητές
υποθέτουν ότι ο τύπος καυσίμου (που σχετίζεται με την ανταπόκριση της ινσουλίνης)
και την καθυστέρηση της κένωσης, της γλυκόζης από το έντερο, οδηγεί στο να
διασωθεί μέρος της καταναλωθείσας γλυκόζης και εν κατακλείδι να επιτρέπει την
παρατεταμένη παραγωγή ενέργειας προς το τέλος της άσκησης.

Συμβάλλει στη βελτίωση της λειτουργίας του πεπτικού συστήματος
Η υψηλή περιεκτικότητα της βρώμης σε φυτικές ίνες βοηθάει στη διατήρηση της
φυσιολογικής λειτουργίας του πεπτικού συστήματος, καθώς επίσης και στην
πρόληψη και αντιμετώπιση των συμπτωμάτων της δυσκοιλιότητας.

Ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος
Το σελήνιο και η βιταμίνη Ε που περιέχονται στη βρώμη, παράλληλα με την
αντιοξειδωτική τους δράση, συμβάλλουν στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού
συστήματος από πιθανές βακτηριακές λοιμώξεις.

Καλύτερος έλεγχος του σωματικού βάρους
Η υψηλή περιεκτικότητα της βρώμης σε φυτικές ίνες αλλά και πρωτεΐνες την
καθιστούν μία άριστη επιλογή για ένα ελαφρύ, αλλά πλούσιο θρεπτικά, γεύμα το
οποίο ενισχύει το αίσθημα του κορεσμού και μειώνει το αίσθημα της πείνας με
σχετικά χαμηλή θερμιδική αξία. Με αυτόν τον τρόπο η βρώμη μπορεί να βοηθήσει
στην επίτευξη αλλά και διατήρηση ενός φυσιολογικού σωματικού βάρους.

Διαβάστε επίσης...

Oi τροφές που περιέχουν περισσότερη ζάχαρη απ’ όση νομίζατε

Oi τροφές που περιέχουν περισσότερη ζάχαρη απ’ όση νομίζατε

Πολλές από τις τροφές που περιέχουν έξτρα ζάχαρη δεν είναι καν γλυκές, οπότε δεν τις υποψιαζόμαστε

Περισσότερα
Πόσο Ασφαλή Είναι Τα Στοματικά Διαλύματα;

Πόσο Ασφαλή Είναι Τα Στοματικά Διαλύματα;

Πόσο Ασφαλή Είναι Τα Στοματικά Διαλύματα;

Περισσότερα
Aids : μάθετε τα πάντα

Aids : μάθετε τα πάντα

Μάθετε τα πάντα για το aids

Περισσότερα