GREENWASHING: ΨΕΥΔΗ ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΟ ΠΡΑΣΙΝΟ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ

GREENWASHING: ΨΕΥΔΗ ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΟ ΠΡΑΣΙΝΟ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ

GREENWASHING: ΨΕΥΔΗ ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΟ ΠΡΑΣΙΝΟ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ

Για παραπλανητικούς ισχυρισμούς σχετικά με την ανακύκλωση των πλαστικών μπουκαλιών κατηγορούνται η Coca-Cola, η Danone και η Nestlé, ύστερα από καταγγελία καταναλωτικού οργανισμού στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για απόπειρα greenwashing. 

Σύμφωνα με όσα αποκάλυψε το BBC, η καταγγελία αφορά το ότι τα πλαστικά μπουκάλια δεν κατασκευάζονται ποτέ εξ ολοκλήρου από ανακυκλωμένα υλικά, προκαλώντας την ψύχραιμη κατά τα άλλα απάντηση των εταιρειών. Η Coca-Cola επισήμανε ότι οι ισχυρισμοί της για τη συσκευασία μπορούν να τεκμηριωθούν, η Nestlé ότι μειώνει τη χρήση πλαστικών συσκευασιών, ενώ η Danone ότι συνεχίζει να επενδύει σε υποδομές ανακύκλωσης.

Το Greenwashing είναι η διαδικασία μετάδοσης ψευδούς εντύπωσης ή παραπλανητικών πληροφοριών σχετικά με το πώς τα προϊόντα μιας εταιρείας είναι περιβαλλοντικά υγιή. Το Greenwashing περιλαμβάνει έναν αβάσιμο ισχυρισμό για εξαπάτηση των καταναλωτών ώστε να πιστέψουν ότι τα προϊόντα μιας εταιρείας είναι φιλικά προς το περιβάλλον ή έχουν μεγαλύτερο θετικό περιβαλλοντικό αντίκτυπο από ό,τι στην πραγματικότητα.

Επιπλέον, το greenwashing μπορεί να συμβεί όταν μια εταιρεία επιχειρεί να δώσει έμφαση σε βιώσιμες πτυχές ενός προϊόντος για να επισκιάσει τη συμμετοχή της εταιρείας σε πρακτικές που βλάπτουν το περιβάλλον. Εκτελείται μέσω της χρήσης περιβαλλοντικών εικόνων, παραπλανητικών ετικετών και απόκρυψης αντισταθμίσεων, το greenwashing είναι ένα παιχνίδι με τον όρο "whitewashing", που σημαίνει τη χρήση ψευδών πληροφοριών για σκόπιμη απόκρυψη παραβάσεων, σφαλμάτων ή μιας δυσάρεστης κατάστασης σε μια προσπάθεια να γίνει λιγότερο κακό από ότι είναι.

Πώς λειτουργεί το Greenwashing

Γνωστό και ως «πράσινη γυαλάδα», το greenwashing είναι μια προσπάθεια αξιοποίησης της αυξανόμενης ζήτησης για περιβαλλοντικά ορθά προϊόντα, είτε αυτό σημαίνει ότι είναι πιο φυσικά, πιο υγιεινά, χωρίς χημικά, ανακυκλώσιμα ή λιγότερο σπατάλες φυσικών πόρων.

Ο όρος ξεκίνησε τη δεκαετία του 1960, όταν η ξενοδοχειακή βιομηχανία επινόησε ένα από τα πιο κραυγαλέα παραδείγματα greenwashing. Τοποθέτησαν ανακοινώσεις στα δωμάτια του ξενοδοχείου ζητώντας από τους επισκέπτες να επαναχρησιμοποιήσουν τις πετσέτες τους για να σώσουν το περιβάλλον. Τα ξενοδοχεία απολάμβαναν το πλεονέκτημα του χαμηλότερου κόστους πλυντηρίου.

Πιο πρόσφατα, μερικοί από τους μεγαλύτερους εκπομπούς άνθρακα στον κόσμο, όπως οι συμβατικές εταιρείες ενέργειας, προσπάθησαν να επαναπροσδιοριστούν ως πρωταθλητές του περιβάλλοντος. Τα προϊόντα καθαρίζονται με μια διαδικασία μετονομασίας, αλλαγής επωνυμίας ή επανασυσκευασίας τους. Τα Greenwashed προϊόντα μπορεί να μεταδίδουν την ιδέα ότι είναι πιο φυσικά, υγιεινά ή απαλλαγμένα από χημικά από ό,τι ανταγωνιστικές μάρκες.

Οι εταιρείες έχουν εμπλακεί στο greenwashing μέσω ανακοινώσεων τύπου και διαφημίσεων που διαφημίζουν τις προσπάθειές τους για καθαρή ενέργεια ή μείωση της ρύπανσης. Στην πραγματικότητα, η εταιρεία μπορεί να μην αναλαμβάνει ουσιαστική δέσμευση για πράσινες πρωτοβουλίες. Εν ολίγοις, εταιρείες που προβάλλουν αβάσιμους ισχυρισμούς ότι τα προϊόντα τους είναι περιβαλλοντικά ασφαλή ή παρέχουν κάποιο πράσινο όφελος εμπλέκονται στο greenwashing.

Τα προϊόντα που είναι πραγματικά φιλικά προς το περιβάλλον μπορούν να επωφεληθούν από το πράσινο μάρκετινγκ, το οποίο υπογραμμίζει τα περιβαλλοντικά οφέλη του προϊόντος και της εταιρείας που το κατασκευάζει. Ωστόσο, εάν διαπιστωθεί ότι οι δραστηριότητες πράσινου μάρκετινγκ μιας εταιρείας είναι ψευδείς, η εταιρεία μπορεί να κατηγορηθεί για πράσινη πλύση και να πληγεί με κυρώσεις, κακό τύπο και ζημιά στη φήμη.

Πώς η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου (FTC) βοηθά στην προστασία των καταναλωτών

Φυσικά, δεν ασχολούνται όλες οι εταιρείες στο greenwashing. Ορισμένα προϊόντα είναι γνήσια πράσινα. Αυτά τα προϊόντα συνήθως διατίθενται σε συσκευασία που διευκρινίζει τις πραγματικές διαφορές στο περιεχόμενό τους από τις εκδόσεις των ανταγωνιστών.

Οι έμποροι αληθινά πράσινων προϊόντων είναι πολύ χαρούμενοι για να είναι συγκεκριμένοι σχετικά με τα ευεργετικά χαρακτηριστικά των προϊόντων τους. Ο ιστότοπος για την Allbirds, για παράδειγμα, εξηγεί ότι τα αθλητικά παπούτσια της είναι κατασκευασμένα από μαλλί μερινό, με κορδόνια από ανακυκλωμένα πλαστικά μπουκάλια και πάτους που περιέχουν καστορέλαιο. Ακόμη και τα κουτιά που χρησιμοποιούνται στη ναυτιλία είναι κατασκευασμένα από ανακυκλωμένο χαρτόνι.

Η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου των ΗΠΑ (FTC) βοηθά στην προστασία των καταναλωτών επιβάλλοντας νόμους που έχουν σχεδιαστεί για να διασφαλίζουν μια ανταγωνιστική, δίκαιη αγορά. Η FTC προσφέρει κατευθυντήριες γραμμές για το πώς να διαφοροποιήσετε τα πραγματικά πράσινα προϊόντα από τα πράσινα προϊόντα:

  • Η συσκευασία και η διαφήμιση θα πρέπει να εξηγούν τους πράσινους ισχυρισμούς του προϊόντος σε απλή γλώσσα και ευανάγνωστο τύπο σε κοντινή απόσταση από τον ισχυρισμό.
  • Ένας ισχυρισμός περιβαλλοντικής εμπορίας θα πρέπει να προσδιορίζει εάν αναφέρεται στο προϊόν, στη συσκευασία ή απλώς σε ένα μέρος του προϊόντος ή της συσκευασίας.
  • Ο ισχυρισμός μάρκετινγκ ενός προϊόντος δεν πρέπει να υπερεκτιμά, άμεσα ή έμμεσα, ένα περιβαλλοντικό χαρακτηριστικό ή όφελος.
  • Εάν ένα προϊόν ισχυρίζεται όφελος σε σύγκριση με τον ανταγωνισμό, τότε ο ισχυρισμός θα πρέπει να τεκμηριώνεται.

Παραδείγματα Greenwashing
 

Παρακάτω είναι μια λίστα με παραδείγματα αβάσιμων ισχυρισμών που θα μπορούσαν να θεωρηθούν ως greenwashing:

  • Μια πλαστική συσκευασία που περιέχει μια νέα κουρτίνα μπάνιου φέρει την ένδειξη "ανακυκλώσιμη". Δεν είναι σαφές εάν η συσκευασία ή η κουρτίνα μπάνιου είναι ανακυκλώσιμα. Και στις δύο περιπτώσεις, η ετικέτα είναι παραπλανητική εάν οποιοδήποτε μέρος της συσκευασίας ή το περιεχόμενό της, εκτός από δευτερεύοντα εξαρτήματα, δεν μπορούν να ανακυκλωθούν.
  • Ένα χαλί περιοχής φέρει την ένδειξη «50% περισσότερο ανακυκλωμένο περιεχόμενο από πριν». Μάλιστα, ο κατασκευαστής  Η acturer αύξησε το ανακυκλωμένο περιεχόμενο σε 3% από 2%. Αν και τεχνικά αληθές, το μήνυμα μεταφέρει την εσφαλμένη εντύπωση ότι το χαλί περιέχει σημαντική ποσότητα ανακυκλωμένων ινών.
  • Μια σακούλα σκουπιδιών φέρει την ένδειξη "ανακυκλώσιμη". Οι σακούλες απορριμμάτων δεν διαχωρίζονται συνήθως από τα άλλα σκουπίδια στον χώρο υγειονομικής ταφής ή στον αποτεφρωτή, επομένως είναι πολύ απίθανο να χρησιμοποιηθούν ξανά για οποιονδήποτε σκοπό. Ο ισχυρισμός είναι παραπλανητικός επειδή επιβεβαιώνει περιβαλλοντικό όφελος όπου δεν υπάρχει ουσιαστικό όφελος.

Ποιοι είναι άλλοι τύποι greenwashing;

Μια συνηθισμένη μορφή είναι η συμπερίληψη παραπλανητικής επισήμανσης ή η αναφορά περιβαλλοντικά αβλαβών πρακτικών στα ψιλά γράμματα. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει τη χρήση ορολογίας όπως "φιλική προς το περιβάλλον" ή "βιώσιμο", οι οποίες είναι ασαφείς και μη επαληθεύσιμες. Η απεικόνιση της φύσης ή της άγριας ζωής μπορεί επίσης να υποδηλώνει φιλικότητα προς το περιβάλλον, ακόμη και όταν το προϊόν δεν είναι πράσινο. Οι εταιρείες μπορούν επίσης να επιλέγουν δεδομένα από την έρευνα για να τονίσουν τις πράσινες πρακτικές, ενώ συγκαλύπτουν άλλες που είναι επιβλαβείς. Τέτοιες πληροφορίες μπορεί να προέρχονται ακόμη και από μεροληπτική έρευνα που χρηματοδοτεί ή διεξάγει η ίδια η εταιρεία.

Πώς μπορείτε να εντοπίσετε το πράσινο πλύσιμο;

Εάν το greenwashing συνεχίζεται, συχνά δεν υπάρχουν στοιχεία που να υποστηρίζουν τους ισχυρισμούς που κάνει μια εταιρεία. Μερικές φορές η επαλήθευση μπορεί να είναι δύσκολη, αλλά μπορείτε να ανατρέξετε σε έρευνες τρίτων και σε αναφορές αναλυτών, καθώς και να ελέγξετε τη λίστα συστατικών του προϊόντος. Τα πραγματικά πράσινα προϊόντα θα πιστοποιούνται συχνά από έναν επίσημο οργανισμό ελέγχου, ο οποίος θα φέρει σαφή σήμανση.

Γιατί είναι κακό το greenwashing;

Το Greenwashing είναι παραπλανητικό και ανήθικο επειδή παραπλανά τους επενδυτές και τους καταναλωτές που αναζητούν πραγματικά φιλικές προς το περιβάλλον εταιρείες ή προϊόντα. Συχνά, τα πράσινα προϊόντα μπορούν να πωληθούν με ασφάλιστρα, καθιστώντας τα πιο ακριβά, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει τους καταναλωτές σε υπερπληρωμή. Εάν αποκαλυφθεί το greenwashing, μπορεί να βλάψει σοβαρά τη φήμη και το εμπορικό σήμα μιας εταιρείας.

Συμπέρασμα

Ο περιβαλλοντισμός και τα περιβαλλοντικά, κοινωνικά και διακυβέρνησης (ESG) κριτήρια έχουν γίνει σημαντικά ζητήματα για ορισμένους επενδυτές. Αυτό οδήγησε πολλές επιχειρήσεις να επικεντρωθούν στο να γίνουν πιο φιλικές προς το περιβάλλον με τη μείωση των απορριμμάτων, τη μείωση των εκπομπών, την ανακύκλωση και τη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, μεταξύ άλλων προσπαθειών. Ωστόσο, ορισμένες εταιρείες μπορούν αντ 'αυτού να κόψουν τις γωνίες και να ισχυριστούν ότι κάνουν αυτά τα πράγματα για να κερδίσουν εύνοια, ενώ στην πραγματικότητα δεν είναι. Το Greenwashing είναι μια ανήθικη πρακτική που μπορεί να παραπλανήσει τους επενδυτές και το ευρύ κοινό.

Πηγές


Επιστημονική Ομάδα του Υγεία & Ευεξία

Διαβάστε επίσης...

Μαϊντανός : Το φυσικό αποτοξινωτικό
Έγκαυμα : Τι πρέπει να κάνετε

Έγκαυμα : Τι πρέπει να κάνετε

Τα εγκαύματα ανάλογα με τη βαρύτητά τους διακρίνονται σε 1ου, 2ου, 3ου ή 4ου βαθμού

Περισσότερα
Η Γύρη Αυξάνει Τον Κίνδυνο Μόλυνσης Από Covid-19;

Η Γύρη Αυξάνει Τον Κίνδυνο Μόλυνσης Από Covid-19;

Η Γύρη Αυξάνει Τον Κίνδυνο Μόλυνσης Από Covid-19, άνθρωπος και φύση

Περισσότερα