Είναι υγιεινό το μαγείρεμα με φριτέζα αέρος;

Είναι υγιεινό το μαγείρεμα με φριτέζα αέρος;

Είναι υγιεινό το μαγείρεμα με φριτέζα αέρος;

Στον αιώνα μας, μια μερίδα τηγανιτές πατάτες ή τηγανητό κοτόπουλο έγινε το πολύ επιθυμητό γεύμα για πολλούς ανθρώπους με την τραγανή υφή και τη γεύση τους. Ωστόσο, η ευχάριστη γεύση των τηγανητών τροφών συνδέεται με πιθανούς κινδύνους για την υγεία, συμπεριλαμβανομένων των καρδιακών παθήσεων, του διαβήτη τύπου 2 και του καρκίνου, λόγω των ελαίων που χρησιμοποιούνται στην παρασκευή τους.

Εδώ μπαίνει στο παιχνίδι η φριτέζα αέρος — μια συσκευή που δεσμεύεται να αναπαράγει τη γεύση, τη συνοχή και την χρυσοκαφέ εμφάνιση των τηγανισμένων με λάδι φαγητών χωρίς το υπερβολικό λίπος και τις θερμίδες. Ωστόσο, το ερώτημα παραμένει: είναι πραγματικά τόσο υγιεινό το μαγείρεμα με φριτέζα αέρος;

Πώς λειτουργεί μια φριτέζα αέρος;

Μια φριτέζα αέρος συνδυάζει στοιχεία τόσο μιας φριτέζας όσο και ενός φούρνου. Περιλαμβάνει ένα καλάθι τηγανίσματος που αιωρεί το φαγητό και επιτρέπει στη θερμότητα να το τυλίξει από όλες τις γωνίες, δημιουργώντας απολαυστική τραγανότητα. Με άλλα λόγια, η φριτέζα αέρος μας δίνει τη δυνατότητα να δημιουργήσουμε τραγανά πιάτα που θυμίζουν εναλλακτικά τηγανητά αλλά με σημαντικά λιγότερο λάδι. Ωστόσο, αντί να βυθίζει το φαγητό σε καυτό λάδι, η φριτέζα αέρα το εκθέτει σε έντονο, κυκλοφορούν αέρα, παρόμοιο με αυτόν ενός φούρνου.

Αλλάζει η ποιότητα του φαγητού το τηγάνισμα στον αέρα;

Το τηγάνισμα στον αέρα έχει μεγάλη επίδραση στα τρόφιμα, ειδικά όσον αφορά τη γεύση, την υφή και τα οφέλη για την υγεία. Σύμφωνα με έρευνες, τα τηγανητά στον αέρα φαγητά διατηρούν την αρχική τους γεύση γιατί ο ζεστός αέρας κυκλοφορεί και κλειδώνει την υγρασία κατά το μαγείρεμα. Αυτό διατηρεί ανέπαφη τη γνώριμη γεύση του φαγητού χωρίς να καλυφθεί ή να αλλοιωθεί με οποιονδήποτε τρόπο.

Επιπλέον, τα γεύματα που τηγανίζονται συχνά στον αέρα έχουν τραγανή υφή εξωτερικά και υγρή υφή εσωτερικά. Το γεύμα γίνεται πιο ευχάριστο από την αρμονία των υφών. Απαιτώντας πολύ λίγο λάδι, το τηγάνισμα στον αέρα μειώνει το υπερβολικό λίπος και τις θερμίδες, ενώ εξακολουθεί να προσφέρει νόστιμα, τραγανά αποτελέσματα. Με άλλα λόγια, παρέχει εναλλακτικές γευμάτων σε όποιον θέλει να σώσει τη διατροφή του χωρίς να θυσιάζει τη γεύση.

Οφέλη από τη χρήση φριτέζας αέρος

Η ίδια έρευνα του 2020 απέδειξε ότι τα τηγανισμένα στον αέρα τρόφιμα είχαν χαμηλότερη περιεκτικότητα σε λιπαρά (από 13% έως 5%) σε σύγκριση με τα τηγανητά δείγματα. Αν ψάχνετε για πιο υγιεινές εναλλακτικές τροφές, μπορεί να επωφεληθείτε από αυτή τη μείωση του λίπους.

Επιπλέον, στην ίδια μελέτη, το τηγάνισμα στον αέρα διατήρησε τις γεύσεις και την υφή του φαγητού, δημιουργώντας ένα νόστιμο γεύμα.

Οι παράμετροι χρώματος ήταν ανώτερες από τα δείγματα τηγανητά. Λαμβάνοντας υπόψη όλα αυτά τα πλεονεκτήματα, μπορούμε να πούμε ότι το τηγάνισμα στον αέρα έχει γίνει ένα πολλά υποσχόμενο υποκατάστατο του συμβατικού τηγανίσματος, παρέχοντας μια πιο υγιεινή και νόστιμη μέθοδο για να απολαμβάνουμε τα αγαπημένα μας γεύματα.

Μπορεί το τηγάνισμα στον αέρα να συμβάλει στην απώλεια βάρους;

Η τακτική κατανάλωση τηγανητών τροφών μπορεί να σχετίζεται με την παχυσαρκία. Η κατανάλωση τηγανητών τροφίμων περισσότερες από τέσσερις φορές την εβδομάδα αυξάνει τον κίνδυνο παχυσαρκίας κατά 37% σε σύγκριση με την κατανάλωση τηγανητών τροφών λιγότερο από δύο φορές την εβδομάδα.

Αυτό το εύρημα δεν προκαλεί έκπληξη, δεδομένου ότι μια μερίδα 100 γραμμαρίων τηγανιτές πατάτες περιέχει 2,7 γραμμάρια κορεσμένου λίπους, που είναι γνωστό ότι συμβάλλει στις αγγειακές παθήσεις, μαζί με 274 θερμίδες.

Αντίθετα, μια μελέτη διαπίστωσε ότι οι τηγανιτές πατάτες που μαγειρεύονται με φριτέζα αέρα περιέχουν 75% λιγότερα κορεσμένα λιπαρά από εκείνες που μαγειρεύονται με τη χρήση μεθόδων τηγανίσματος.

Έτσι, για την απώλεια βάρους, μια φριτέζα μπορεί να είναι ένα εύχρηστο εργαλείο για μια ισορροπημένη διατροφή και υγιεινή ζωή. Όμως, όλα αυτά αθροίζονται από διάφορα πράγματα που συνδυάζονται για να επηρεάσουν την απώλεια βάρους, όπως η διατροφή, η δραστηριότητα και η συνολική ποσότητα των θερμίδων που λαμβάνονται.

Αν και το τηγάνισμα στον αέρα μπορεί να είναι μέρος ενός σχεδίου απώλειας βάρους, θα πρέπει να ληφθεί ως συμπλήρωμα σε άλλες υγιεινές πρακτικές για να δώσει τα καλύτερα αποτελέσματα.

Πιθανοί κίνδυνοι κατά το μαγείρεμα με φριτέζα αέρος

Έτσι, θα μπορούσαμε να θεωρήσουμε τη φριτέζα μια πιο υγιεινή εναλλακτική λύση σε σχέση με τις παραδοσιακές μεθόδους τηγανίσματος, αλλά ισχύει αυτό;

Γνωρίζουμε ότι εφόσον οι φριτέζες χρησιμοποιούν ελάχιστο λάδι, μειώνουν τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων, αλλά τι γίνεται με τον κίνδυνο καρκίνου; Το κύριο μέλημα για τη χρήση της φριτέζας αέρα είναι η δυνατότητά της να παράγει καρκινογόνους παράγοντες γνωστούς ως ακρυλαμίδια και πολυκυκλικούς αρωματικούς υδρογονάνθρακες (PAH). Αυτά τα μόρια σχηματίζονται κατά το μαγείρεμα σε υψηλή θερμοκρασία, ιδιαίτερα κατά το τηγάνισμα.

Αν και οι φριτέζες αέρος δεν είναι καρκινογόνες από μόνες τους, η διαδικασία του τηγανίσματος στον αέρα μπορεί να δημιουργήσει ακρυλαμίδια και PAH.

Ωστόσο, λόγω της μειωμένης χρήσης λαδιού, η παραγωγή αυτών των καρκινογόνων ουσιών ελαχιστοποιείται σημαντικά στο τηγάνισμα στον αέρα. Η έρευνα δείχνει ότι το τηγάνισμα στον αέρα παράγει χαμηλότερα επίπεδα ακρυλαμιδίων και PAH σε σύγκριση με το βαθύ τηγάνισμα, υποδηλώνοντας μειωμένο κίνδυνο καρκίνου που σχετίζεται με αυτήν τη μέθοδο μαγειρέματος.

Ωστόσο, αυτός δεν είναι ο μόνος κίνδυνος. Εάν η συσκευή δεν καθαριστεί και απολυμανθεί σωστά, δυνητικά επιβλαβή βακτήρια θα μπορούσαν να επιβιώσουν στην επιφάνεια. Αυτοί οι ενοχλητικοί μικροοργανισμοί έχουν τη δυνατότητα να προκαλέσουν τροφιμογενείς ασθένειες.

4 Υγιεινές εναλλακτικές για φριτέζες αέρος

Εάν πιστεύετε ότι μια φριτέζα αέρα δεν είναι για τον τύπο μαγειρέματος σας, υπάρχουν πολλές κλασικές μαγειρικές μέθοδοι που είναι πιο υγιεινές από το τηγάνισμα με λάδι και μπορούν ακόμα να χρησιμοποιηθούν.

1. Ψήσιμο στο φούρνο

Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ελάχιστο λάδι κατά το ψήσιμο στο φούρνο και να διατηρήσετε τα θρεπτικά συστατικά και τις γεύσεις του φαγητού. Είναι μια νόστιμη και υγιεινή εναλλακτική, καθώς προσφέρει ομοιόμορφο μαγείρεμα και καραμελοποίηση χωρίς να χρησιμοποιεί πολύ λίπος.

2. Μαγείρεμα στον ατμό

Χωρίς προσθήκη επιπλέον λίπους, ο ατμός διατηρεί τα θρεπτικά συστατικά, τα χρώματα και τις γεύσεις των τροφίμων. Παρέχει μια θρεπτική μέθοδο μαγειρέματος με λιγότερη απώλεια θρεπτικών συστατικών, διατηρώντας παράλληλα τραγανή υφή και πολύχρωμη εμφάνιση. Αυτή η μέθοδος μπορεί να χρησιμοποιηθεί ιδιαίτερα για λαχανικά και θαλασσινά.

3. Τηγάνισμα

Το τηγάνισμα μαγειρεύει τα τρόφιμα γρήγορα και αποτελεσματικά με λίγο λάδι, ενώ διατηρεί τις γεύσεις και τις υφές. Ακόμα κι αν η υψηλή θερμοκρασία μπορεί να προκαλέσει κάποια διατροφική απώλεια, εξακολουθεί να είναι μια πρακτική και προσαρμόσιμη επιλογή για νόστιμα και υγιεινά γεύματα.

4. Ψήσιμο στη σχάρα

Αφήνοντας το επιπλέον λίπος να ρέει έξω, το ψήσιμο στη σχάρα προσθέτει μια καπνιστή γεύση και μειώνει την περιεκτικότητα σε λιπαρά. Θα πρέπει όμως να προσέχετε την περίοδο μαγειρέματος και τις θερμοκρασίες κατά το ψήσιμο σε υψηλούς βαθμούς, καθώς αυτό μπορεί να παράγει μεγάλη ποσότητα καρκινογόνων ουσιών.

Συμπέρασμα

Οι φριτέζες άρχισαν να εμφανίζονται ως κύρια συσκευή μαγειρέματος στις κουζίνες μας ως μια συσκευή που διευκολύνει τη ζωή μας και μας επιτρέπει να μαγειρεύουμε υγιεινά, εύκολα και νόστιμα γεύματα.

Η έρευνα δείχνει ότι δεν χρειάζεται να φοβόμαστε ακόμα τη χρήση φριτέζας αέρος. Παρέχει πλεονεκτήματα όσον αφορά την παχυσαρκία και τον κίνδυνο καρκίνου, ειδικά σε σύγκριση με τις παραδοσιακές τεχνικές τηγανίσματος. Ωστόσο, πρέπει ακόμα να προσέχουμε τις συστάσεις χρήσης και καθαρισμού για να αποφύγουμε την πρόκληση προβλημάτων υγείας.

Πηγές

 

Διαβάστε επίσης...

Χάστε Βάρος… Περπατώντας
8 απαντήσεις στις συχνότερες διατροφικές ερωτήσεις

8 απαντήσεις στις συχνότερες διατροφικές ερωτήσεις

Μερικές διατροφικές συμβουλές που απαντάνε στις συχνότερες ερωτήσεις για να βελτιώσετε την υγεία και τη σιλουέτα σας.

Περισσότερα
Φυσικοί Χυμοί Με Φρούτα Και Λαχανικά: Η Απόλυτη Θρεπτική Πηγή!