Ξεκλείδωσε της νεανική λάμψη του δέρματος αποφεύγοντας τη γλυκίωση

Ξεκλείδωσε της νεανική λάμψη του δέρματος αποφεύγοντας τη γλυκίωση

Ξεκλείδωσε της νεανική λάμψη του δέρματος αποφεύγοντας τη γλυκίωση

Η γλυκίωση είναι ένα βιοχημικό φαινόμενο που συνδέει τα διαιτητικά σάκχαρα με τη διαδικασία γήρανσης στο δέρμα. Η γλυκίωση διαταράσσει τη φυσιολογική δομή και λειτουργία του δέρματος, με αποτέλεσμα τα χαρακτηριστικά που σχετίζονται με τη γήρανση. Η κατανόηση του τρόπου περιορισμού της γλυκίωσης μπορεί να βοηθήσει στην αποτροπή της πρόωρης γήρανσης του δέρματος.

Τι είναι η γλυκίωση;

Η γλυκίωση είναι η διαδικασία κατά την οποία η περίσσεια σακχάρων, όπως η φρουκτόζη και η γλυκόζη, προσκολλώνται σε πρωτεΐνες, λιπίδια ή νουκλεϊκά οξέα. Τα προϊόντα γλυκίωσης ονομάζονται τελικά προϊόντα προηγμένης γλυκίωσης ή AGEs.

Η γλυκίωση μπορεί να εμφανιστεί στο σώμα, αλλά εμφανίζεται επίσης όταν τα τρόφιμα υποβάλλονται σε επεξεργασία ή μαγειρεύονται σε υψηλές θερμοκρασίες. Εκτός από τη διατροφή, τα AGEs μπορούν επίσης να αποδοθούν στον καπνό του τσιγάρου, στο υπεριώδες φως και στην ατμοσφαιρική ρύπανση.

Ποιος είναι ο ρόλος των τελικών προϊόντων προηγμένης γλυκίωσης (AGEs) στη γήρανση;

Οι ηλικίες μπορεί να προκαλέσουν προβλήματα σε όλα τα στρώματα του δέρματος. Οι ηλικίες μπορεί να οδηγήσουν σε γήρανση του δέρματος, ρυτίδες, κιτρίνισμα και φλεγμονή. Για παράδειγμα, όταν τα AGE επηρεάζουν τα κερατινοκύτταρα, έναν τύπο δερματικών κυττάρων, το δέρμα γίνεται πιο λεπτό, χάνει την ελαστικότητα και χαλαρώνει.

Όταν τα AGE επηρεάζουν το κολλαγόνο στο δέρμα, το κολλαγόνο μπορεί να γίνει καφέ, με αποτέλεσμα το κιτρίνισμα του δέρματος. Τα AGEs αλλάζουν τη φυσιολογική δομή των πρωτεϊνών του δέρματος και η διαδικασία γήρανσης τελικά επιταχύνεται.

Μια πρόσφατη μελέτη διερεύνησε τη σχέση μεταξύ των AGEs στο δέρμα και της γήρανσης των αιμοφόρων αγγείων. Συγκεκριμένα, μέτρησαν τη δυσκαμψία της αορτής, της κύριας αρτηρίας του σώματος. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι τα υψηλότερα επίπεδα AGE στο δέρμα σχετίζονται με τη γήρανση των αιμοφόρων αγγείων, ειδικά σε άτομα ηλικίας κάτω των 50 ετών.

Ποιος είναι ο ρόλος του κολλαγόνου στη γήρανση του δέρματος και τη γλυκίωση;

Το κολλαγόνο είναι η πιο άφθονη πρωτεΐνη στο σώμα. Παρέχει δομική υποστήριξη για πολλά μέρη του σώματος, συμπεριλαμβανομένου του δέρματος και των μυών. Η δύναμη και η ελαστικότητα του κολλαγόνου προέρχονται από τη δομή που μοιάζει με σχοινί, όπου τρεις πεπτιδικοί κλώνοι τυλίγονται ο ένας γύρω από τον άλλο.

Όταν τα σάκχαρα προσκολλώνται στο κολλαγόνο λόγω γλυκίωσης, το κολλαγόνο μπορεί να σχηματίσει διαφορετικούς σταυροδεσμούς. Αυτό μειώνει τη δομική σταθερότητα και την ελαστικότητα του κολλαγόνου, το οποίο τελικά προκαλεί τα σημάδια γήρανσης του δέρματος.

Ο περιορισμός της έκθεσης στην υπεριώδη ακτινοβολία τόσο από φυσικές όσο και από τεχνητές πηγές, όπως το σολάριουμ, μπορεί να μειώσει την απώλεια κολλαγόνου. Χρησιμοποιήστε αντηλιακό και προστατευτικό ρουχισμό ενώ είστε έξω.

Τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε αντιοξειδωτικά, όπως η βιταμίνη C, στη διατροφή σας μπορεί να εξουδετερώσουν πιθανή οξειδωτική βλάβη. Η κατανάλωση τροφών πλούσιων σε προλίνη και γλυκίνη, όπως κρέατα, ασπράδια αυγών, ψάρια και μανιτάρια, μπορεί να συμβάλει στην παραγωγή κολλαγόνου, καθώς το κολλαγόνο περιέχει μεγάλες ποσότητες από αυτά τα αμινοξέα.

Παράγοντες που επιταχύνουν τη γλυκίωση στο δέρμα

Ακόμη και σε κατά τα άλλα υγιείς ενήλικες, τα AGEs μπορούν να συσσωρευτούν στο δέρμα. Πολλοί διαφορετικοί παράγοντες μπορούν να αυξήσουν την παραγωγή AGE, όπως:

  • Διατροφή. Οι δίαιτες που αποτελούνται από μεγάλες ποσότητες σακχάρων και τροφές υψηλής επεξεργασίας αυξάνουν τα AGEs στο δέρμα. Ομοίως, η μεγάλη κατανάλωση κρέατος και προϊόντων κρέατος μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο γλυκοζυλίωσης. Οι μέθοδοι μαγειρέματος του φαγητού με υψηλή θερμοκρασία, όπως το τηγάνισμα, αυξάνουν και τις AGEs στο δέρμα.
  • Περιβαλλοντικοί παράγοντες. Η έκθεση στην υπεριώδη ακτινοβολία (UV) και η ατμοσφαιρική ρύπανση επιταχύνουν τη γλυκίωση
  • ΤΡΟΠΟΣ ΖΩΗΣ. Το κάπνισμα, η μεγάλη περίμετρος μέσης και ο υψηλός δείκτης μάζας σώματος (ΔΜΣ) συνδέονται όλα με την παραγωγή AGEs.

Ποια είναι τα συμπτώματα της γήρανσης του δέρματος που προκαλείται από τη γλυκίωση;

Δυστυχώς, τα σημεία και τα συμπτώματα της γήρανσης του δέρματος που προκαλείται από τη γλυκίωση αντικατοπτρίζουν άλλες μορφές γήρανσης του δέρματος. Η πρόωρη γήρανση, ωστόσο, μπορεί να προκληθεί από τη συσσώρευση AGEs. Τα συμπτώματα περιλαμβάνουν:

  • Ρυτίδες
  • Χαλαρωμένο δέρμα
  • Το δέρμα γίνεται πιο λεπτό
  • Κιτρίνισμα του δέρματος
  • Φλεγμονή

Πρόληψη της γήρανσης του δέρματος που προκαλείται από τη γλυκίωση

Γλυκίωση συμβαίνει όταν μαγειρεύουμε φαγητό σε υψηλές θερμοκρασίες και εξαρτάται από το pH και την περιεκτικότητα σε υγρασία. Η διατροφική πρόσληψη AGE μπορεί να μειωθεί με τη μείωση της θερμοκρασίας μαγειρέματος καθώς και την αύξηση της οξύτητας και της περιεκτικότητας σε υγρασία του φαγητού.

Οι πρωτεΐνες με βάση τα ζώα περιέχουν υψηλότερα επίπεδα AGEs. Η μείωση της ποσότητας των τροφίμων που περιέχουν υψηλά επίπεδα AGE και η ενσωμάτωση τροφών που περιέχουν φυσικές ενώσεις αντι-AGE, όπως αυτές που είναι πλούσιες σε αντιοξειδωτικά όπως η βιταμίνη C και η βιταμίνη Ε, μπορεί να αναστείλει περαιτέρω το σχηματισμό AGEs στο δέρμα σας.

Πολλά διαφορετικά βότανα και μπαχαρικά έχουν πιθανές αντιγηραντικές ιδιότητες. Αυτά περιλαμβάνουν γαρίφαλο, μπαχάρι και κανέλα. Ομοίως, τροφές πλούσιες σε β-καροτίνη ή πολυφαινόλες αναστέλλουν τη γλυκίωση των πρωτεϊνών.

Ορισμένα φυσικά πεπτίδια, όπως η καρνοσίνη και η καρνιτίνη, περιέχουν αντιγλυκοζωτική δράση. Για παράδειγμα, μια μελέτη έδειξε ότι ένα από του στόματος συμπλήρωμα L-καρνιτίνης μείωσε σημαντικά τα επίπεδα AGE στο δέρμα. Μια άλλη μελέτη διαπίστωσε ότι η κατανάλωση 5 γραμμαρίων πεπτιδίων κολλαγόνου που προέρχονται από ψάρια για 12 εβδομάδες μείωσε σημαντικά τα επίπεδα AGEs στο δέρμα καθώς και στα τοιχώματα των αιμοφόρων αγγείων.

Μια μελέτη με 251 υγιείς ενήλικες διερεύνησε τη σχέση μεταξύ των συνήθων διατροφικών παραγόντων και του τρόπου ζωής και της συσσώρευσης AGEs στο δέρμα. Αυτή η μελέτη διαπίστωσε ότι η ηλικία, το κάπνισμα, η περίμετρος της μέσης και η διατροφική κατανάλωση προϊόντων κρέατος σχετίζονται με τη συσσώρευση AGE. Είναι ενδιαφέρον ότι η κατανάλωση δημητριακών είχε αρνητική συσχέτιση, υποδεικνύοντας μείωση της γλυκίωσης.

Πολλές τοπικές θεραπείες και λοσιόν ισχυρίζονται ότι αναστέλλουν τη γλυκίωση, αλλά λίγες αυστηρές κλινικές δοκιμές έχουν πραγματοποιηθεί για την επικύρωση αυτών των ισχυρισμών. Οι περισσότερες τοπικές θεραπείες αναφέρουν ότι καταπολεμούν τις ελεύθερες ρίζες ή διατηρούν την υγρασία του δέρματος.

Μια μελέτη 12 εβδομάδων αξιολόγησε την επίδραση ενός τοπικού διαλύματος που περιέχει εκχύλισμα βατόμουρου και C-xyloside στο δέρμα 20 εθελοντών με διαβήτη τύπου II. Επιλέχθηκαν εθελοντές με διαβήτη, καθώς ο διαβήτης αυξάνει τα επίπεδα AGEs στο δέρμα. Η τοπική αλοιφή εφαρμόστηκε δύο φορές την ημέρα. Τα αποτελέσματα έδειξαν μια στατιστικά σημαντική βελτίωση στην υγρασία του δέρματος καθώς και στις λεπτές γραμμές, τη σφριγηλότητα, τον τόνο του δέρματος και την απαλότητα του δέρματος.

Η επίδραση της ζάχαρης στη γήρανση του δέρματος και τη γλυκίωση

Οι δίαιτες με υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη έχουν ως αποτέλεσμα αυξημένα επίπεδα σακχάρου τόσο στο αίμα όσο και στο δέρμα. Η γλυκίωση αυξάνεται καθώς αυξάνονται τα επίπεδα σακχάρου. Μια δίαιτα χαμηλή σε ζάχαρη μειώνει τα επίπεδα σακχάρου στο δέρμα.

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας συνιστά ανεπιφύλακτα ότι οι ενήλικες και τα παιδιά πρέπει να καταναλώνουν λιγότερο από το 10% της συνολικής ενέργειας από πρόσθετα σάκχαρα. Στη συνέχεια, σημειώνουν ότι είναι ακόμη καλύτερο εάν λιγότερο από το 5% της συνολικής ενεργειακής πρόσληψης προέρχεται από πρόσθετα σάκχαρα. Για τον μέσο ενήλικα, αυτό θα ήταν περίπου 25 γραμμάρια, ή 6 κουταλάκια του γλυκού, συνολικά ανά ημέρα.

Άλλοι παράγοντες που μπορεί να εμποδίσουν τη γήρανση του δέρματος

Ενώ οι πλήρεις μηχανισμοί γήρανσης του δέρματος λόγω γλυκίωσης δεν είναι πλήρως κατανοητοί και λείπουν οριστικές θεραπείες για την πλήρη αναστολή της γλυκίωσης, ορισμένες πρακτικές μπορεί να βοηθήσουν στην πρόληψη της γήρανσης του δέρματος, όπως χαρακτηρίζεται από ρυτίδες, απώλεια ελαστικότητας και αλλαγές στο χρώμα και την υφή.

  • Περιορίστε την έκθεση στην υπεριώδη ακτινοβολία φορώντας αντηλιακό, φορώντας κατάλληλα ρούχα σε εξωτερικούς χώρους και αποφεύγοντας το σολάριουμ
  • Αποφύγετε τον καπνό του τσιγάρου
  • Χρησιμοποιήστε μια απαλή ενυδατική κρέμα δέρματος
  • Αποφύγετε τοπικά προϊόντα που περιέχουν αλκοόλες
  • Ασκηθείτε τακτικά για να βελτιώσετε την κυκλοφορία
  • Ακολουθήστε μια υγιεινή διατροφή που περιλαμβάνει φρέσκα φρούτα και λαχανικά με υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνες και μέταλλα

Τι αντίκτυπο παίζει η γλυκίωση στη συνολική γήρανση;

Εκτός από την καταστροφή του δέρματος, τα AGEs επηρεάζουν πολλά διαφορετικά όργανα και συστήματα του σώματος. Τα AGEs συμβάλλουν σε μεταβολικές διαταραχές, προάγοντας τη φλεγμονή και την επιζήμια οξείδωση. Αυτό προκαλεί τραυματισμό ιστού και δυσλειτουργία σε όργανα όπως το ήπαρ, ο σκελετικός και καρδιακός μυς και ο εγκέφαλος.

Η συσσώρευση AGEs, που επιδεινώνεται από την υψηλή πρόσληψη ζάχαρης και τα επεξεργασμένα τρόφιμα, σχετίζεται επίσης με χρόνιες ασθένειες όπως ο διαβήτης, η αθηροσκλήρωση, οι χρόνιες φλεγμονώδεις ασθένειες και οι νευροεκφυλιστικές καταστάσεις.

Αν και οι ακριβείς μηχανισμοί του τρόπου με τον οποίο η γλυκίωση επιταχύνει τη διαδικασία γήρανσης του δέρματος δεν είναι πλήρως κατανοητοί και δεν έχει ακόμη ανακαλυφθεί τρόπος για να σταματήσει η γλυκίωση, η υιοθέτηση ορισμένων διατροφικών συνηθειών μπορεί να χρησιμεύσει ως προληπτικά μέτρα.

Αυτό περιλαμβάνει την αποφυγή υπερβολικής ζάχαρης και επεξεργασμένων τροφίμων, την προστασία του δέρματος από την υπεριώδη ακτινοβολία, τη διατήρηση μιας θρεπτικής διατροφής και την άσκηση ενός ενεργού τρόπου ζωής.

Η κατανόηση των ευρύτερων επιπτώσεων της γλυκίωση πέρα από την υγεία του δέρματος υπογραμμίζει τη σημασία αυτών των προληπτικών στρατηγικών για την προώθηση της συνολικής ευεξίας και μακροζωίας.

Πηγές

Διαβάστε επίσης...

Πώς Θα Πάμε Διακοπές Με Ασφάλεια

Πώς Θα Πάμε Διακοπές Με Ασφάλεια

Χρήσιμες συμβουλές για τις φετινές διακοπές

Περισσότερα
4 ΤΡΟΠΟΙ ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΕΤΕ ΑΝ ΤΑ ΑΥΓΑ ΕΙΝΑΙ ΧΑΛΑΣΜΕΝΑ

4 ΤΡΟΠΟΙ ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΕΤΕ ΑΝ ΤΑ ΑΥΓΑ ΕΙΝΑΙ ΧΑΛΑΣΜΕΝΑ

Ένα αυγό «χάνει» μόνο όταν αρχίσει να αποσυντίθεται λόγω βακτηρίων ή μούχλας.

Περισσότερα
Άγχος & Παιδί