Θερινή ώρα, πόσο επικίνδυνη είναι για την υγεία;

Θερινή ώρα, πόσο επικίνδυνη είναι για την υγεία;

Θερινή ώρα, πόσο επικίνδυνη είναι για την υγεία;

Οι διαταραχές της διάθεσης, οι καρδιαγγειακοί κίνδυνοι και η αύξηση των ατυχημάτων είναι μερικές μόνο από τις πιθανές αρνητικές επιπτώσεις της θερινής ώρας.

Την Κυριακή, 31 Μαρτίου, οι περισσότεροι θα αλλάξουν τα ρολόγια τους για τη θερινή ώρα, πηγαίνοντας μια ώρα μπροστά. Οι άνθρωποι σε πολλές χώρες ακολουθούν αυτό το πρωτόκολλο αλλαγής ρολογιού, μια στρατηγική που εφευρέθηκε από τον Benjamin Franklin το 1784 για να εκμεταλλευτεί το φως της ημέρας και να μειώσει τη χρήση των κεριών.

Ωστόσο, πολλά άτομα δεν είναι λάτρεις της άνοιξης. Για παράδειγμα, μια έρευνα της Αμερικανικής Ακαδημίας Ιατρικής Ύπνου (AASM) του 2020 διαπίστωσε ότι το 63% των ανθρώπων στις Ηνωμένες Πολιτείες υποστηρίζουν την εξάλειψη της θερινής ώρας και θα προτιμούσαν μια σταθερή ώρα όλο το χρόνο.

Το 2023, η Αμερικανική Ακαδημία Ιατρικής Ύπνου (AASM) εξέδωσε μια ενημερωμένη δήλωση σχετικά με τη θερινή ώρα, δηλώνοντας ότι οι ΗΠΑ «πρέπει να εξαλείψουν τις εποχιακές αλλαγές ώρας υπέρ της μόνιμης τυπικής ώρας, η οποία ευθυγραμμίζεται καλύτερα με την ανθρώπινη κιρκαδική βιολογία».

Είναι η θερινή ώρα επιβλαβής για την ανθρώπινη υγεία;

Το μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ιδρύματος AASM, Eric J. Olson, M.D., καθηγητής Ιατρικής στην Ιατρική Σχολή της Mayo Clinic Alix και Πρόεδρος του Τμήματος Πνευμονικής/Κριτικής Φροντίδας Ιατρικής στην Mayo Clinic στο Ρότσεστερ της Μινεσότα, λέει ότι υπάρχουν αρκετοί λόγοι γιατί η αλλαγή των ρολογιών μία ώρα μπροστά βλάπτει την υγεία και τη δημόσια ασφάλεια.

«Η έρευνα δείχνει ότι οι απότομες εποχιακές αλλαγές στο χρόνο διαταράσσουν τους κιρκάδιους ρυθμούς μας, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε διαταραχές του ύπνου, αυξημένη κόπωση και ακόμη και αυξημένο κίνδυνο καρδιακών προσβολών και εγκεφαλικών», εξηγεί ο Olson.

Όσον αφορά τους κινδύνους καρδιακής προσβολής, μια ανασκόπηση αποδεικτικών στοιχείων το 2018 διαπίστωσε ότι η θερινή ώρα, ιδιαίτερα η αλλαγή της άνοιξης, συσχετίστηκε με μέτρια αύξηση της εμφάνισης καρδιακής προσβολής.

«Περισσότερο σκοτάδι το πρωί μπορεί επίσης να αυξήσει τα συμπτώματα της διαταραχής της εποχικής συναισθηματικής κατάθλιψης (SAD) καθώς το πρωινό φως παίζει μεγάλο ρόλο στη ρύθμιση της διάθεσης», προσθέτει ο Olson.

Σύμφωνα με τον Olson, η δημόσια ασφάλεια επηρεάζεται από την αλλαγή των ρολογιών μία ώρα μπροστά, επειδή η απώλεια μιας ώρας ύπνου διαταράσσει τον ρυθμό ύπνου/εγρήγορσης του σώματος και αυτό μπορεί να έχει επικίνδυνες συνέπειες, συμπεριλαμβανομένου αυξημένου κινδύνου ατυχημάτων με αυτοκίνητα και ιατρικών λαθών.

Για παράδειγμα, έρευνα του 2020 υποδηλώνει ότι η αλλαγή της ώρας της άνοιξης μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων κατά 6%.
"Υπάρχουν πολλοί κίνδυνοι που σχετίζονται με τις εποχιακές αλλαγές ώρας και πολλά δεδομένα που υποστηρίζουν την εξάλειψή τους σε γενικές γραμμές", λέει ο Olson.

Γιατί η υιοθέτηση ενός μόνιμου τυπικού χρόνου είναι καλύτερη για την ανθρώπινη υγεία;

Ο κιρκάδιος ρυθμός, ή ο 24ωρος κύκλος ύπνου-αφύπνισης, είναι ο χρονομέτρης στο ανθρώπινο σώμα. Οι αλλαγές στο ρολόι του σώματος μπορούν να επηρεάσουν τα επίπεδα μελατονίνης και κορτιζόλης και μπορεί να αυξήσουν τους κινδύνους ορισμένων καταστάσεων υγείας. Η διατήρηση των κιρκάδιων ρυθμών μπορεί επίσης να προάγει την υγιή γήρανση.

"Ο τυπικός χρόνος είναι καλύτερα ευθυγραμμισμένος με την ανθρώπινη κιρκαδική βιολογία", λέει ο Olson. "Κατά την τυπική ώρα, το ρολόι του σώματός σας, η ώρα της ανατολής και της δύσης του ηλίου και η τοπική ώρα του ρολογιού είναι πιο συγχρονισμένα από ό,τι κατά τη θερινή ώρα."

Ο Olson σημειώνει ότι αυτή η ευθυγράμμιση βοηθά τους περισσότερους ανθρώπους να κοιμούνται καλύτερα τη νύχτα και να αισθάνονται πιο προσεκτικοί κατά τη διάρκεια της ημέρας.
«Ουσιαστικά, οι άνθρωποι γενικά αισθάνονται και λειτουργούν καλύτερα όταν ο κιρκάδιος ρυθμός τους είναι σύμφωνος με τους κύκλους φυσικού φωτός κατά τη διάρκεια του τυπικού χρόνου», εξηγεί ο Olson.

Πώς να προσαρμοστείτε στη θερινή ώρα

Αν και ορισμένοι εκλεγμένοι αξιωματούχοι προσπάθησαν να ψηφίσουν νόμους που απαγορεύουν τη θερινή ώρα, η πρακτική αυτή δεν φαίνεται να εξαφανίζεται σύντομα.
Ωστόσο, υπάρχουν μερικά πράγματα που μπορεί να κάνει ένα άτομο για να κάνει τη μετάβαση του χρόνου να πάει πιο ομαλά και να αποτρέψει τυχόν πιθανές επιπτώσεις στην υγεία.

Σύμφωνα με το AASM, οι συμβουλές για τη διαχείριση της θερινής ώρας περιλαμβάνουν:

  • Διατηρήστε μια σταθερή ρουτίνα ύπνου και προσπαθήστε να κοιμάστε τουλάχιστον επτά ώρες τη νύχτα πριν και μετά την αλλαγή της ώρας.
  • Προσαρμόστε σταδιακά τις ώρες ύπνου και αφύπνισης μετατοπίζοντάς τις 15-20 λεπτά νωρίτερα κάθε βράδυ, μερικές νύχτες πριν από την αλλαγή της ώρας.
  • Προσαρμόστε το χρονοδιάγραμμα της καθημερινής ρουτίνας που είναι «χρονικές ενδείξεις» για το σώμα, όπως τα γεύματα ή τα προγράμματα άσκησης.
  • Σκεφτείτε να βάλετε τα ρολόγια μπροστά μια ώρα νωρίς το βράδυ στις 9 Μαρτίου και μετά κοιμηθείτε την κανονική ώρα του ύπνου σας.

Τέλος, οι άνθρωποι μπορεί να θέλουν να βγουν έξω νωρίς το πρωί την εβδομάδα μετά την αλλαγή της ώρας, καθώς το φως του ήλιου μπορεί να βοηθήσει να επαναφέρει το εσωτερικό ρολόι του σώματος στη νέα ώρα και να ρυθμίσει τον ύπνο και την εγρήγορση.

Πηγές

Διαβάστε επίσης...

EVERGETIKON,  η ολιστική προσέγγιση για την υγεία και την ομορφιά .

EVERGETIKON, η ολιστική προσέγγιση για την υγεία και την ομορφιά .

Το όνομά του, EVERGETIKON που προέρχεται από τη λέξη ευεργέτης.

Περισσότερα
Έσταξε Κερί Στο Χαλί Σας;

Έσταξε Κερί Στο Χαλί Σας;

Έσταξε Κερί Στο Χαλί Σας;

Περισσότερα
Βιταμίνη Β12: Η «κόκκινη» βιταμίνη

Βιταμίνη Β12: Η «κόκκινη» βιταμίνη

Βιταμίνη Β12: Η «κόκκινη» βιταμίνη

Περισσότερα